RO e-TVA – tot ce trebuie să știi despre cea mai nouă lovitură adusă mediului de afaceri din România. De ce este o sursă de stres și va fi un eșec răsunător al ANAF

de: Alexandru Puiu
26 06. 2024

Într-o mișcare rapidă și controversată, Guvernul României a aprobat recent Ordonanța de Urgență (OUG 70) pentru implementarea decontului precompletat de TVA, cunoscut sub numele de RO e-TVA, de la 1 august 2024. Această măsură, menită să combată frauda fiscală, a fost adoptată fără o consultare publică prealabilă, ceea ce a generat reacții puternice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali.

„Suntem dispuși să mai amânăm cu 6 luni termenul pentru transmiterea datelor. Adaptarea la reformă e mai grea. Nu vorbim de amânarea intrării în vigoare, ci de prorogarea termenelor pentru notele de diferență TVA și notele justificative cu 6 luni, până la 1 ianuarie. E o perioadă în care analizăm diferențele între situația noastră de evidență fiscală și situația pe care o are contribuabilul și ne lămurim de unde apar aceste diferențe”, a declarat Marcel Boloș, conform Economedia.ro

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a declarat că este posibilă o amânare a termenelor cu șase luni, până în ianuarie 2025, după consultări cu mediul de afaceri. În ciuda acestei posibile prorogări, măsura rămâne o sursă majoră de stres pentru companii, fiind considerată de mulți ca fiind destinată unui eșec răsunător.

De ce RO e-TVA provoacă neliniște

Introducerea RO e-TVA a fost întâmpinată cu critici dure din partea mai multor asociații profesionale, inclusiv contabili, consultanți și mari organizații de afaceri. Principalele obiecții se concentrează pe lipsa de transparență în procesul de adoptare și pe birocrația suplimentară impusă firmelor. Aceste organizații avertizează că măsura va crește semnificativ costurile de conformare și va pune o presiune imensă pe departamentele financiar-contabile.

Mihaela Mitroi, consultant fiscal, a subliniat că modificările rapide și frecvente în legislația fiscală omoară mediul de afaceri. Ea a menționat că, în alte țări, cum ar fi Germania, tranziția la facturarea electronică are o perioadă de acomodare de doi ani, spre deosebire de România, unde schimbările sunt implementate într-un timp foarte scurt.

Impactul asupra firmelor

RO e-TVA obligă firmele să verifice lunar decontul de TVA precompletat de ANAF, bazat pe datele din sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor, și să transmită acest document până la data de 20 a fiecărei luni prin Spațiul Privat Virtual. Această măsură adaugă o nouă povară administrativă, forțând companiile să aloce resurse suplimentare pentru reconcilierea datelor și corectarea eventualelor discrepanțe.

Consultantul fiscal Mihaela Mitroi atrage atenția pentru Economedia.ro că măsurile luate de guvern mută munca de verificare de la autoritățile fiscale la contribuabili, ceea ce nu este eficient. Ea subliniază că o astfel de abordare penalizează toți contribuabilii pentru incapacitatea autorităților de a colecta mai bine TVA.

Pentru multe firme, în special pentru cele mici și mijlocii, această nouă obligație poate reprezenta o adevărată provocare. Creșterea volumului de muncă și a costurilor administrative sunt doar câteva dintre efectele negative anticipate. Mai mult, în lipsa unei perioade de tranziție adecvate, multe companii riscă să fie sancționate pentru nerespectarea noilor cerințe, chiar dacă acestea nu au avut timp să se adapteze.

Proteste și reacții din partea mediului de afaceri

Reacțiile vehemente din partea mediului de afaceri nu au întârziat să apară. Organizația Romanian Business Leaders (RBL) a criticat dur introducerea RO e-TVA fără consultare și a evidențiat patru probleme majore asociate acestei măsuri. Printre acestea se numără timpul și costurile crescute pentru departamentele financiar-contabile, incertitudinile în procesul de colectare a TVA și povara administrativă uriașă impusă contribuabililor.

De asemenea, Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR) a anunțat organizarea unui protest pe 8 iulie pentru eliminarea e-TVA. PACR subliniază că măsurile fiscale opresive afectează negativ fiecare antreprenor, economist, contabil și contribuabil din țară și solicită un dialog constructiv cu Ministerul de Finanțe.

Argumentele mediului de afaceri

Organizația Romanian Business Leaders susține că măsurile rapide și nepregătite ale guvernului pun o presiune nejustificată pe umerii antreprenorilor. Criticile se concentrează pe lipsa unei perioade de testare și pe faptul că nu există o corelare între diferitele termene de raportare fiscală, ceea ce va genera haos în primele luni de implementare.

Reprezentanții mediului de afaceri avertizează că noul sistem RO e-TVA, în forma sa actuală, este sortit eșecului din cauza complexității sale și a lipsei de suport adecvat pentru contribuabili. De asemenea, aceștia subliniază că ANAF nu este pregătită să gestioneze volumul suplimentar de date și interacțiuni necesare pentru implementarea cu succes a noului sistem.

Soluții propuse și recomandări

Pentru a atenua impactul negativ al RO e-TVA, experții recomandă o amânare a termenului de implementare și o consultare reală cu mediul de afaceri. Mihaela Mitroi sugerează că un termen de 1-2 ani ar fi rezonabil pentru acomodarea cu noile reguli. În plus, este esențială o analiză detaliată a impactului acestor măsuri pentru a identifica și a corecta problemele majore de TVA fără a penaliza în mod excesiv contribuabilii.

Marcel Boloș a subliniat că prorogarea termenelor pentru notele de diferență TVA și notele justificative până la 1 ianuarie 2025 ar putea fi o soluție temporară pentru a oferi firmelor mai mult timp pentru adaptare. Cu toate acestea, ministrul a insistat că mecanismul RO e-TVA este absolut necesar pentru îmbunătățirea colectării TVA și prevenirea fraudei fiscale.

Necesitatea predictibilității fiscale

Mediul de afaceri subliniază necesitatea predictibilității fiscale și a unei perioade de tranziție adecvate pentru orice schimbare legislativă majoră. O astfel de abordare ar permite firmelor să se adapteze treptat la noile cerințe și să evite penalizările nejustificate. De asemenea, ar permite autorităților fiscale să testeze și să optimizeze noile sisteme înainte de implementarea lor pe scară largă.

În concluzie, deși scopul declarat al RO e-TVA este de a îmbunătăți colectarea TVA și de a combate frauda fiscală, modul rapid și netransparent de implementare riscă să transforme această măsură într-un eșec răsunător. Guvernul trebuie să adopte o abordare mai echilibrată și să colaboreze strâns cu mediul de afaceri pentru a asigura o tranziție lină și eficientă.

Concluzii și perspective

Pe termen lung, succesul RO e-TVA depinde de capacitatea guvernului de a asigura o implementare eficientă și de a menține un dialog constant cu mediul de afaceri. Fără aceste elemente esențiale, măsura riscă să devină o povară suplimentară pentru contribuabili și să genereze mai multe probleme decât soluții.

Pentru a evita un eșec răsunător, autoritățile trebuie să reevalueze termenii și condițiile implementării RO e-TVA, să ofere suport adecvat firmelor și să se asigure că infrastructura tehnologică necesară este pe deplin funcțională. Numai astfel se poate asigura că această măsură va contribui cu adevărat la îmbunătățirea colectării TVA și la reducerea fraudei fiscale în România.